Alla inlägg under november 2008

Av Shale - 27 november 2008 23:13

Hejsan,

Idag är faktiskt den första dagen den här veckan som jag känt mig riktigt entusiastisk och optimistisk över. Kanske var det för att min klass och trädgårdsingenjörsklassen åkte ut på en heldagsexkursion strax norr om Kristianstad idag. Vi besökte bl.a på olika stenbrott för att få en uppfattning om mark- och gravstenens långa väg från berg till färdig produkt. Detta var verkligen intressant, speciellt då vi även fick gå ner i ett stenbrott och följa processerna som sker när man bryter loss stora block från berget, klyver dem till mindre block och transporterar iväg dessa s.k handelsblock till en annan plats där de delas ned i ytterligare mindre bitar som sedan transporteras iväg dessa till bl.a stenhuggerier.

    Vi hade en guide (som jag tyvärr redan glömt namnet på) som berättade om hela händelseförloppet i detalj för oss. Vi togs med till två olika stenhuggerier. Ett av dessa tillverkade mestadels gatsten i olika storlekar, men även kantsten, stenpaneler till murar/väggar och blockmurar. Det andra stenhuggeriet tillverkade mestadels pelare och gravstenar. Det var otroligt häftigt att se hur allting gick till, steg för steg.

     När vi blev runtvisade på stenhuggerierna fick vi se olika typer av sågning genom stenen samt genom att se förstå hur allting gick till. De två sätten jag minns bäst var sågning av stenen via en spänd diamantförsedd lina som skar, samt sågning av sten med hjälp av en stålklinga. Det som jag tyckte var riktigt coolt var att sågen kunde såga de stora stenskivorna så tunna som 3,5 cm. Sedan fortsatte vissa stenskivor att delas upp i mindre delar, för att det skulle bli mer lätthanterligt (ex. gravstensstorlekar).

    På det sistnämnda stenhuggeriet fick vi även se olika ytbehandlingar av den sågade stenen. Dessa behandlingar gav stenen olika utseende och gjorde att stenen kändes olika. Vi hade till exempel framför oss en stenskiva som klyvts i 4 delar. Dessa delar hade sedan var och en utsatts för olika ytbehandlingar. Det var svårt att tro att de fyra delarna tillhörde samma stenskiva eftersom utseendet varierade starkt mellan dem. De fyra olika ytbehandlingarna var korshamring, flamning, slipning och polering. Var och en av behandlingarna ger stenen ett unikt utseende och speciell känsla när man sedan stryker handen över stenens yta. Fantastiskt!!! X'D

    Angående gravstenstillverkning så "fräses" ju namn, årtal och kanske även nån fin minnestext och nån bild in i gravstenen. Detta är även de sysslor som utförs av skickligt folk arbetandes på stenhuggerierna. Det som jag fann ännu mer intressant än någonting hittills (nästan så det kliade i fingertopparna!) var när vi fick titta på när dessa proffs "fräste" in (jobbigt.. jag har glömt bort det riktiga ordet! >__<) den information samt de bilder som sedan kommer finnas på gravstenen när den väl är placerad på kyrkogården. OMG! jag fick nästan spunk där.. nu vet jag inte vad jag vill längre -tatuerare eller "gravstens"fräsare" det är så svårt att välja! T__T

    Två andra ställen vi besökte var en nedlagd vattenfylld diabasgruva och ett ställe där "trasiga" eller "oanvändbara" stenblock av "fel färg" krossades sönder till bl.a bärlager, makadam, grus och sand med olika kärnstorlekar. Det sistnämnda stället var inte enligt mig något av de roligaste ställena, men kul måste jag erkänna att vi även lyckades ha där. Någon har ju sagt att man får det inte roligare än man gör sig. XD

    Jag vet inte vilken tid vi klev upp på bussen för att åka hem och jag höll dessvärre ej koll på klockan heller under tiden det tog för oss att åka tillbaks till skolan eftersom jag somnade och vaknade till först när vi var i Lund. Sedan satt jag och halvsov fram tills vi nådde slutstation Alnarps universitet.

Men nu lägger jag ned skrivandet för idag som visst förvandlades till igår. Kram Hej! 

Av Shale - 25 november 2008 19:45

Vad less jag blir när jag för en gångs skull tittar i en metro (25/11-08) och läser om kommuner som behandlar hemlösa människor som skit! Varför vräka människor som faktiskt INTE har ett riktigt hem men som ändå gjort sitt bästa för att hitta nåt ställe där de kan ha en fristad? Och till råga på allt så är väl den den sämsta tidpunkten på året att vräka hemlösa på vintern, i kylan och i en snöstorm!!! Vart tar solidariteten vägen??
Jag bara undrar varför det här händer.. Det kanske löser ett tillfälligt problem med att köra bort dessa människor från en plats i en kommun -men det löser fan ändå inte problemet i sig!! Något som är värre är att kommunerna faktiskt vet att dessa människor ändå finns kvar.. -Men nu gör det inget för nu är de någon annan kommuns "problem".
Det är fan ruttet, så fy skäms Sollentuna och övriga kommuner!!

Presentation

Omröstning

vilken färg kan du jämföra dig med?
 röd
 orange
 gul
 grön
 blå
 indigo
 violett
 turkos
 svart
 vit
 grå
 alla

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards