Direktlänk till inlägg 2 januari 2009

hair goes foff! XD

Av Shale - 2 januari 2009 21:50

Tjenna!

Den här dagen har varit lite mer händelserik än gårdagen. Pappa skjutsade in mig, min syster Å och hennes hund in till stan imorse vid 10-tiden. Själv skulle han och mamma åka till gamleby för att hämta hem lillasyster P. Hon har varit och feriearbetat i några dagar med att städa burar och mata kaniner mm. Vet inte direkt vad man sysslar med när man jobbar med djurvård, men antar att det rör sig om sånna saker. X'D

    Ja, vad gjorde jag inne i stan? Enkelt.. jag skulle lämna tillbaka en plastbunke till T, som hon och J lämnat fylld med "dumplings" hemma hos oss på nyårsaftonen (-vi hade inte hunnit äta dem ännu, men satt dem i en annan bunke så länge.) Jag skulle även gå till biblioteket och låna lite bra böcker om allergier och växter mm som personalen där varit så snälla och plockat fram till mig någon dag tidigare. -Jag skriver en vetenskaplig uppsats med titeln; "Växtval och vegetationsbyggnad för förskolor och lekmiljö -Växter att välja eller undvika i relation till allergisk överkänslighet" Snyggt.. eller inte. Låter iallafall proffsigt. ^^

    Kom nyss på min största anledning till att jag skulle åka in till V-by.. Frisören! Jag skulle till frissan och fixa håret idag vid 16.00. Det fick man inte glömma. När jag skulle ner till centrum för att lämna plastbunken och låna böcker fick jag sällskap av Å. H (-hennes hund) fick stanna hemma och vila lite under tiden vi var nere i stan och fixade och kollade. H såg lite ledsen ut, men fick en "dentastick" (hundgodis som gör att hundens andedräkt luktar lite bättre samt förhindrar tandsten) och sprang iväg med den glatt viftandes med svansen. Gulligt. :)

    Nåväl, vi gick ner till centrum och lämnade bunken. Vi valde dock att vänta lite med att hämta böckerna, då Å kom på att det var lite affärer hon ville besöka och jag tyckte att jag lika gärna kunde hänga på. :D Vi besökte bla. 2 hälsokostbutiker, 2 smyckebutiker, en klädaffär och biblioteket. Sedan blev jag hungrig och Å kaffesugen, så då letade vi efter något bra fik där vi kunde sitta ett tag. Det blev samma fik som T och jag suttit och fikat på i måndags; "Storgatan 48" eller vad det nu hette. Trevligt, trevligt. Det gick ner en mörk baguette innehållandes grönsaker och salami och en semla(!) Årets första semla till och med.. den var god, men innehöll en löjligt liten mängd mandelmassa. En semla med pyttelite mandelmassa för 22:- ..snåla konditorijäklar! ;P

    Att sitta och fika tillsammans med Å var jättekul. Det var så länge sen vi suttit och fikat tillsammans bara vi två. Vi pratade om allt möjligt från skånska städer till grädde och dessertost/mögelost (-brieost i detta fall.) När hon frågade var Lomma ligger i skåne, tyckte jag att det var för svårt att förklara enbart genom att prata, så då byggde jag upp en liten karta på min tallrik med hjälp av några semlesmulor och placerade ut städerna; Hellsingborg, Lund, Lomma, Malmö och Trelleborg -för att visa hur de låg jämfört med varandra. Kartan blev riktigt snygg, så det var lite sorgligt när cafépersonalen kom och bar ut våra tallrikar till diskrummet. :'''( Som tur var hann jag fotografera kartan innan detta hände, så jättemkt otur var det ju inte. XD

    Vi gick hem till Ås lägenhet, så att H kunde rastas. Sedan bar det iväg till frissan och snabbt gick det.. vi hade 15 minuter på oss och ville inte bli försenade. Nu kommer vi till anledningen till att rubriken blev så udda. Det där "foff" var nämligen Ts försök att beskriva en permanentningengelska för sin kinesiska polare Jnyårsafton. ;P Klockrent när hon även förde upp händerna mot håret och gjorde en rörelse som man skulle kunna förknippa med schamponering. XD Haha, du är ju bara bäst T! Vi kom precis i tid till frisörsalongen och då var det dags.. kändes lite småskumt att sitta där eftersom det var första gången på ett halvår jag kom dit. Samma frisörska nu som då och det roligaste var när jag kom att tänka på att både jag, min lillasyster P och min polare T har samma frisörska. Lol lixom. ^^

    Det började med en hårtvätt (tydligen är det standard och ska alltid göras innan permanentning fick jag veta.) Efter hårtvätten torkades håret lite försiktigt och sedan blev det klippning. Mycket hår försvann och jag började nästan ångra att jag gått med på att mamma skulle beställa permanentning för mig. Jäklar vad läskig tanke.. -Men som tur var pratade F (frisörskan) med mig om allt och inget och sen frågade jag så mkt saker att jag till slut tänkte att det här nog skulle gå bra. Inget afrokrull här inte! XD Efter klippningen blev håret uppdelat i små tofsar som sedan blev upprullade på spolar i olika färger; blått och rött (antalet röda spolar dominerade) Därefter fick jag ett fluffigt bomullsband (såg ut som sånna där facepads man removar smink med! X) knutet i pannan och runt hårgränsen (-i nacken där håret inte växer nedåt mer) och sedan öppnade F en plastflaska och hällde över en väska i mitt hår som inte doftade viol.. blä >.<

Äckligt luktade den, och jag skulle ha den i håret i ca 8-10 minuter enligt F.. Pest och pina tänkte jag men som tur var fick jag en plastpåse över håret, så att lukten kändes svagare. Det var jättebra. ^^

    När minuterna gått skulle håret få i ytterligare ett medel -fast detta luktade nästan gott jämfört med det förra. Det här medlet skulle fixera lockarna så att de inte skulle försvinna så lätt. Smart tänkte jag, men sen flög tankarna iväg åt ett annat håll när jag kom att tänka på alla dessa kemikalier som säkert finns i permanentvätskor! o.O'' Varför hade jag aldrig tänkt på det tidigare?! >.< Jag passade på att fråga lite om det där ämnet som gjorde att den första permanentvätskan luktade så illa, men fick tyvärr inte veta vad det var för något. Däremot fick jag veta att det fanns olika permanenteringsvätskor, men att den jag fick inte innehöll amonium (-eller var det amoniak??) till skillnad mot dem. Det kändes någorlunda bra, men jag ville ju veta vad min innehöll istället.. :/ Spolarna rullades försiktigt ur håret och håret sköljdes igenom försiktigt. Sedan torkades det lite med en handduk och slutligen fick jag sitta inne med håret i en värmefläkt. Det var varmt och skönt, eftersom jag känt mig lite frusen tidigare när jag fick håret tvättat. Nu var allt bra igen! ^^ Jag fick titta i spegeln medan håret torkade och det jag såg, såg bra ut. Hehe, inget afrokrull! XD När håret torkat helt fick jag i lite lagom proffsigt stylingmousse och sedan var det att hoppa upp, betala, önska gott nytt år, gå ut och ringa pappa för att han skulle komma och hämta mig. Några minuter senare dök han upp och hämtade mig. Å fick skjuts hem till lägenheten eftersom det verkligen var svinkallt ute. Hade tyckt synd om henne ifall hon skulle varit tvungen att gå hela vägen. =3 Men nu slapp hon det! ^^

    Hemma tyckte de att håret var fint och det var ju bra. Dessvärre hade inte permanentvätskan inte bitit så bra på hårtopparna, så en del av dem är rättså raka.. men, men.. så farligt tycker jag inte det är egentligen. Sedan tog det ca 2 timmar att göra den där permanenten också, så det gäller ju att ha tålamod. Kanske ser det bättre ut när jag väl tvättat håret första gången efter permanentningen på måndag/tisdag? Hoppas det! ^^

Nu finns det inte så mkt mer att berätta om den här dagen, så ni får ha det bäst. Många kramar Tina :3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Shale - 15 juni 2009 15:00

Hej :) Lunchrast. Sitter vid ett svart bord med tillhörande bänk bakom glasskiosken. Måndag.. Det känns inte som det. Det är lugnt, tyst.. tystnaden bryts bara ibland av något glatt tjoande barn och fåglarnas kvittrande.     Solen värmer min rygg och...

Av Shale - 13 april 2009 20:02

  Hej  Detta måste vara första gången på flera månader jag skriver. Inget vidare och att ta sig i kragen hjälper ju inte heller.. vad göra? :P I viket fall som helst har jag sadlat om helt nu. Studierna till landskapsingenjör nere i skåne var inget f...

Av Shale - 28 februari 2009 21:49

Shue!! ^^ Sista februari 2009 och tillbaks från De Döda känns det lite som just nu. Har inte skrivit nåt sedan 19:e januari har jag för mig. O.o Har bestämt mig för att inte skriva varje dag eftersom jag bara skulle glömma bort det eller helt enkelt...

Av Shale - 19 januari 2009 00:00

Hej, hej! Idag har det varit en sån där riktigt seg dag då man knappt orkat göra någonting.. det var 1 föreläsning som handlade om växtbäddar och hur de ska vara uppbyggda. Very good information indeed, men det största problemet var först och främst ...

Av Shale - 14 januari 2009 20:49

Hejsan!     Long time no written, but now I'm back!!! XD Haha, jag tänkte väl att det var dags att skriva lite igen nu när jag loggade in och såg att jag visst har lite besökare även när jag inte skriver.. Trodde jag aldrig.. =') Bäst att ja...

Presentation

Omröstning

vilken färg kan du jämföra dig med?
 röd
 orange
 gul
 grön
 blå
 indigo
 violett
 turkos
 svart
 vit
 grå
 alla

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards