Direktlänk till inlägg 14 januari 2009

höjning, ketchup & blötdjur

Av Shale - 14 januari 2009 20:49

Hejsan!

    Long time no written, but now I'm back!!! XD Haha, jag tänkte väl att det var dags att skriva lite igen nu när jag loggade in och såg att jag visst har lite besökare även när jag inte skriver.. Trodde jag aldrig.. =') Bäst att jag skriver nåt intressant så ni får något att läsa. :)

    Idag har jag varit jättesömnig hela dagen och suttit på föreläsningarna och gäspat med jämna (-och ojämna) mellanrum. Jobbigt, men jag somnade inte, så det är ju alltid ett plus. ^^ Den här morgonen började vi klockan 9 och hade en föreläsning om växtkvalité med E-plantor och certifierade fruktträd. Det var en intressant föreläsning och jag antecknade ner en massa bra information i mitt teckningsblock (hittade inte mitt skrivblock imorse, så tog det block som låg närmast till hands -hehe, vaddå kreativt? X) Bland annat fick vi veta vad bakgrunden till E-plantsystemet var samt varför de flesta plantor som säljs är sticklingsförökade. Föreläsaren var en kvinna på ca 45 år skulle jag gissa. Hon delade ut gratis plantskolekataloger (från 2008), som alla studenter i klassen fick ta med hem. Kvalitén på katalogerna var riktigt trevlig, då varje plantskolekatalog hade hård och stabil pärm med många bra fotografier inuti på växtutbudet plantskolan hade. Då det blev kataloger över efter att alla tagit varsin och föreläsaren sade att hon hellst ville slippa "släpa med sig" de överblivna katalogerna till jobbet igen, gick jag fram och plockade en katalog extra. Ett sätt att lätta hennes börda med några gram och samtidigt skulle jag ha en extra katalog ifall jag skulle råka tappa bort den första. :)

    Efter föreläsningen om E-plantor var det en timme då vi fick ställa frågor ang. en tentamen vi kommer ha på fredag om växtkännedom. Med växtkännedom menas hur man känner igen och kan latinska namnen för olika växter. Denna tentamen går ut på att vi ska känna igen träd och buskar under vintertid och kunna de latinska namnen på dem. Träden och buskarna är en blandning av sådana som fäller sina blad på hösten, de som är vintergröna (behåller bladen under vintertid) samt barrväxter. Totalt är det ca 240 olika träd och buskar vi ska kunna känna igen och kunna latinskt namn för. Detta kommer bli intressant! :) Under den här timmen fick vi fråga det vi ville veta och våra lärare svarade så gott dem kunde, kom med tips och skissade upp diverse olikheter mellan t.ex två träd som kanske liknar varandra fruktansvärt mkt på writeboardtavlan. Sammanlagt fick jag ihop en fin liten bildsamling på 10 bilder och ungefär samma antal textrutor som förhoppningsvis kommer vara till hjälp att läsa igenom några gånger (många gånger!!) innan tentamen.

     När frågestunden avslutats stack jag och S till busshållplatsen. Vi skulle till Malmö en sväng. Han för att titta efter en bärbar dator och jag för att hålla sällskap och leta efter ett bra antivirus- och antispywareprogram till min dator. Vi hann precis i tid till bussen och när det var min tur att stiga på såg jag en uppsatt lapp i ena fönstret. "Resepriserna kommer höjas inom skåne län fr.o.m 11:e januari 2009." -Attans att det var 14:e januari 2009 idag då, hehe, vi skulle åkt till Malmö tidigare, S!! XD Men det fula var när jag skulle betala resan till Malmö och fick betala 2 kronor mer än tidigare (priset för en ensam vuxen var tidigare 27 kronor Lomma-Malmö och Lomma-Lund. Nu var det visst 29 kronor istället.. hur tänker dem egentligen?) :/ Bussresan in till city gick som vanligt bra och några minuter senare satt jag och S inne och åt lunch på "Mc Donald's". Trevligt, trevligt.. Tills jag öppnade min hamburgarförpackning och till min fasa fick se all denna förbannade ketchup som hamburgaren var dränkt i. Illa -särskillt när man inte ens gillar ketchup. Tur att jag hade beställt den där El Maco Chicken... (minns inte resten av namnet) och valt morötter istället för pommes. Jag fick en liten kryddpåse till mina morötter och denna öppnade jag och hällde ut allt innehåll på ketchupen i hamburgaren. Tack vare kryddan mildrades ketchupsmaken och hamburgaren var ätbar! ^^' Haha, jo, jag vet att jag är konstig som inte gillar ketchup, men tänk på vad NI gillar/inte gillar att äta innan ni dömer andras smak. :D

    Det gick relativt snabbt sedan att göra allt som skulle göras. En titt inne på "Claes Ohlsson" och datorn var inköpt, lite småkollande i olika data butiker efter antivirusprogram, sedan en koll inne på "SF-Bokhandeln" och innan vi stack tillbaka till bussen besökte vi "Lagerhaus" en snabbis. Och Tina (-alltså jag) hittade ännu fler av mina favoritsamlingsobjekt. Härliga, Trevliga Badankor! Dessa husdjur som egentligen är optimala. Ingen allergi (om man inte är plastallergiker förstås..), ingen kostnad att lägga ner på foder (de dricker bara vatten!), inget oväsen (om de inte skojar i duschen förstås..!), ingen djurskötare om man reser bort (de tar hand om sig själva) och barnen älskar dem! Är det inte tillräckligt optimalt så säg! :'3

    Det blev 4 badankor sammanlagt och de finns på bilden nedan tillsammans med mina andra badankor som jag skaffade vid olika tillfällen i höstas. Den badankan som lätt blev min favorit av de 4 jag införskaffade idag är den stora gula badankan med ving-rodnad som ser lite butter ut. Adorable! <3 Den andra ankan som jag också blev förälskad i är Bob Marley-ankan. Lite lagom charmig med håret och solbrillorna. ^^ De andra två badankorna jag köpte är den lilla röda ankan med svarta prickar som ser riktigt förbannad ut ^^' (S sa att den var röd av vrede för att nån skjutit hål på honom med hagelgevär.. lite långsökt men askul! X'D stackars lilla röd.. =) och den pyttelilla gula glänsande ankan med röd-svart keps (den påminner mig om en av bypojkarna som bodde vid samma väg och åkte samma skolbuss som jag och mina småsyskon för evigheter sedan då jag fortfarande gick i grundskolan. Livet ses visst hela tiden ur olika vinklar. ^_^)

    Vi hoppade på bussen, betalade och åkte med den till Alnarp. Där hade vi våra cyklar så det skulle ju vara bra att kunna cykla hem så man hade cykeln nära till hands under morgondagen. Nåväl, det var bara att låsa upp cyklarna och börja trampa hemmåt, säga hejdå till S vid min vägkorsning och sedan fortsätta cykla hemmåt. Idag kändes det skönt att vara ensam när man kom innanför dörren. Dante och Spock (mina 2 möss) var inte sega på att springa fram till burens galler och hälsa. Gulligt! ^^

Nu ska jag sluta skriva för idag, men återkommer for sure inom snar framtid. Kanske inte imorron dock, eftersom jag då måste lägga ner all energi jag har på att plugga latinska växtnamn inför fredagens tentamen. Kram hej! Mvh Tina :)

 
 
Ingen bild

Lussekatten/Påskharen

15 januari 2009 15:47

Jaha, grattis till ankfamilje tillökningen.
kul för dessa små varelser att ha varandra och vara många, det är en kylig värld vi lever i.
Lycka till med tentan "Tina" önskar påskharen

 
Ingen bild

Larissa

17 januari 2009 17:24

hej!

attans, ketchup som är så gott till pommes. haha :P

ha det bra

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Shale - 15 juni 2009 15:00

Hej :) Lunchrast. Sitter vid ett svart bord med tillhörande bänk bakom glasskiosken. Måndag.. Det känns inte som det. Det är lugnt, tyst.. tystnaden bryts bara ibland av något glatt tjoande barn och fåglarnas kvittrande.     Solen värmer min rygg och...

Av Shale - 13 april 2009 20:02

  Hej  Detta måste vara första gången på flera månader jag skriver. Inget vidare och att ta sig i kragen hjälper ju inte heller.. vad göra? :P I viket fall som helst har jag sadlat om helt nu. Studierna till landskapsingenjör nere i skåne var inget f...

Av Shale - 28 februari 2009 21:49

Shue!! ^^ Sista februari 2009 och tillbaks från De Döda känns det lite som just nu. Har inte skrivit nåt sedan 19:e januari har jag för mig. O.o Har bestämt mig för att inte skriva varje dag eftersom jag bara skulle glömma bort det eller helt enkelt...

Av Shale - 19 januari 2009 00:00

Hej, hej! Idag har det varit en sån där riktigt seg dag då man knappt orkat göra någonting.. det var 1 föreläsning som handlade om växtbäddar och hur de ska vara uppbyggda. Very good information indeed, men det största problemet var först och främst ...

Av Shale - 7 januari 2009 22:46

Hejsan! Den här morgonen vaknade jag vid 9 när pappa kom in i vardagsrummet (har ju tidigare berättat att jag sov där medan jag besökte min familj i V-by). Inget speciellt ovanligt. Dagen i sig gick mestadels åt att åka husbil ner mot skåne, men inna...

Presentation

Omröstning

vilken färg kan du jämföra dig med?
 röd
 orange
 gul
 grön
 blå
 indigo
 violett
 turkos
 svart
 vit
 grå
 alla

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards