Alla inlägg den 14 december 2008

Av Shale - 14 december 2008 19:15

Hejsan!

Japp, då var det söndag igen. Om vi bortser från att det är december 3:e advent idag, vilket gör att många affärer har öppet lite längre tid än annars så är det ju faktiskt en vanlig söndag. Inte så jättekul att höra för dem som tillhör den lilla bunt av människor som upplever julen som det bästa som någonsin händer på året. Ni kan själva lista ut ordet jag beskriver.. (tips; det är inte tomten, nissarna och Rudolf vi snackar nu.) Ville inte skriva mitt samlingsord direkt.. utan ge små antydningar till det först -men ibland är väl det bästa ändå att vara rak. Julfanatikerna! De fantastiska människor som börjar slita med sina juldekorationer och förberedelser flera månader i förväg! Lite roligt tycker jag trots allt att det är när man ser människor som anstränger sig till det yttersta och t.o.m ännu mer för att fixa årets bästa upplevelse.

    Nej! jag pratar inte om människor som sliter häcken av sig för att ha råd med den där resan till kanarieöarna/madagaskar/thailand för familjen (lr. snarare; wherever they wanna go) och det där hotellet med den privata poolen (lr. whatever they wanna do).

    Jag pratar om de som verkligen sitter helt förkrossade och snyftar ihop över att det kanske inte alls faller lika mycket snö i år än det föll lagom till fjolårets julafton. Jag pratar om de eldsjälar som verkligen lägger ner den tid och möda det tar till att baka lussebullar och fixa egen pepparkaksdeg. Dem som själva gör iordning julbordet med bl.a hemmagjorda köttbullar  (där rök scans köttbullar!) och som stannar hemma hela familjen (ifall dem som nu inte bor för trångt och tråkigt i en lägenhet.) Behöver jag ens gå in på att de hugger sin egen gran och pusslar ihop egna dekorationer till granen? Dessa underbara människor ger julen det värde den fram till idag tappat mer och mer. Detta slit visar att det visst, trots allt finns spirit!

    Nu klagar jag inte på alla andra som inte anstränger sig fullt så mkt, då ekonomin allt som oftast har (lr. håller på att) krascha/t såhär runt juletid då många lägger ner alltför stor del av pengarna på julklappsinköp. VARFÖR?? Jag fattar inte!!! Varför inte lägga ner mer pengar på att göra julen till en trevlig högtid hemma med mycket hemlagad god mat och en bra familjestämning? Jag säger inte att ni ska totalstrunta i julklapparna, för en liten gåva kan man alltid ge bort till sina nära och kära, men tänk mer på att ha det trevligt tillsammans.

    Ryck upp den där lilla datanarkomanen till son/dotter från datorn och be denne snällt att hjälpa till med att fixa maten. Ungarna styr inte era liv!!! Vill inte ungen hjälpa till med det ni bett om, utan sätter sig att sura i ett hörn eller springer in till rummet och datorn igen, får ni ta och anstränga er lite mer. Aktivera barnet! Kom med ett förslag, så barnet tycker att det blir roligare att hjälpa till. T.ex kan man bestämma med barnet att man efter matlagningen/bakningen(whatever man nu ska göra) kan tillverka lite eget julgodis. Det finns lätta recept som barn tycker är roliga. Tänk att få göra sitt eget godis! Tipset är att prova med en sådan sak -men då gäller det att den vuxne individen har "rent mjöl i påsen" (d.v.s. inte ljuger för barnet) utan verkligen ser till att godistillverkningen verkligen blir av. Detta är en viktig del av barnets förtroende mot den vuxne föräldern eller förmyndaren.

Nu har jag skrivit klart för tillfället. Kram Hej!

Presentation

Omröstning

vilken färg kan du jämföra dig med?
 röd
 orange
 gul
 grön
 blå
 indigo
 violett
 turkos
 svart
 vit
 grå
 alla

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards