Direktlänk till inlägg 9 december 2008

Retorik; Hur man talar

Av Shale - 9 december 2008 16:03

Hej 

Regn, regn, regn.. pissväder.. jag vill ha sol. Ingen sol över Lomma idag. Tråkigt. Sitter hemma på mitt rum och lyssnar på musik och pluggar till omtentamen i överbyggnad som jag ska skriva imorron. Allting känns segt.. Tråkigt väder, pluggande plus det faktum att min taklampa gick sönder imorse. Men jag kan iaf trösta mig med att musiken är bra -Adiemus. =)

    Tidigare i skolan idag hade vi en föreläsning från 8:30-12:00 som handlade om retorik. Föreläsaren var en man som såg ut att vara i 40-årsåldern som verkligen visste hur han skulle hålla studenterna vakna och ha ögon och öron på skaft. Föreläsningen blev både rolig och intressant, då han genom några snabba klädbyten och olika beteenden visade de vanligaste kroppsställningarna och personligheterna som människor omedvetet/medvetet använder sig av när de blir ställda framför en folkställning. Det bästa var att trots att han överdrev det mesta, så var det situationer som de flesta i klassen kände igen och många började skratta lite förleget. Under denna föreläsning fick vi träffa de olika personligheterna som finns hos var och en av oss "pajasen -den som styrs av passionen", "majoren -den som går helt efter kunskapen" samt "korkskruven -den som låter osäker och inte vågar prata högt". Det fanns ingenting att klaga på!


Tänkte att det kanske kunde vara en bra liten idé att skriva ner lite bra att "veta eller göra" inför en/ett seminarium/föreläsning man ska hålla inför en grupp människor.


  • tänk på att andas djupt (minst 3  djupa andetag) för att lugna ner dig.

  • gör några ljudövningar (med stigande och sjunkande toner) för att få igång rösten och så du slipper harkla sig när du väl står inför dina åhörare. (Gör detta innan det är din tur!)

  • Ett tips till innan du börjar tala är att koncentrera dig på rummet (om du är inomhus). Låt blicken sakta svepa en gång över rummet och se att du är omgiven av väggar. Detta är lite lugnande då du märker att inte hela världen ser dig.

  • Är det fortfarande lite jobbigt att stå framför åhörarna, kan du prova att strunta i dem -men svep ändå långsamt blicken över åhörarhavet då och då. Fortsätt att tala.

  • Det är inte ett tvång att alltid stå stilla som en staty. Gå gärna  längsmed scenen och se på publiken. Det är trots allt för dem du talar (låt dem inte känna sig bortglömda!)

  • Är ni en grupp som ska hålla i seminariet/föreläsningen se då till att ofta byta talare. På detta sätt får alla en chans att tala samt att åhörarna/publiken får lite variation.

Detta var några nyttiga/praktiska tips som är bra att gå efter om man är nervös inför att stå och tala inför en grupp människor. Hoppas ni som läser detta får nytta av dem. :)

Kram och hej för tillfället /Tina

 
 
Ingen bild

Lussekatten

9 december 2008 22:29

Viktigt hur man talar till någon, några eller en hel sal med människor.
Stod en gång framför 200 personer i Stockholm och skulle berätta om hur man gjorde det trivsamt för hyregäster i ett bostadsområde. det var en berg och dalbana svettningar inför denna utmaning, men så snart underfecknad kommit igång var det den underbaraste känsla i kroppen, upptäckten att det funkade gav glädje i talet.
Kramisar från en mogen, välgräddad Lussekatt

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Shale - 15 juni 2009 15:00

Hej :) Lunchrast. Sitter vid ett svart bord med tillhörande bänk bakom glasskiosken. Måndag.. Det känns inte som det. Det är lugnt, tyst.. tystnaden bryts bara ibland av något glatt tjoande barn och fåglarnas kvittrande.     Solen värmer min rygg och...

Av Shale - 13 april 2009 20:02

  Hej  Detta måste vara första gången på flera månader jag skriver. Inget vidare och att ta sig i kragen hjälper ju inte heller.. vad göra? :P I viket fall som helst har jag sadlat om helt nu. Studierna till landskapsingenjör nere i skåne var inget f...

Av Shale - 28 februari 2009 21:49

Shue!! ^^ Sista februari 2009 och tillbaks från De Döda känns det lite som just nu. Har inte skrivit nåt sedan 19:e januari har jag för mig. O.o Har bestämt mig för att inte skriva varje dag eftersom jag bara skulle glömma bort det eller helt enkelt...

Av Shale - 19 januari 2009 00:00

Hej, hej! Idag har det varit en sån där riktigt seg dag då man knappt orkat göra någonting.. det var 1 föreläsning som handlade om växtbäddar och hur de ska vara uppbyggda. Very good information indeed, men det största problemet var först och främst ...

Av Shale - 14 januari 2009 20:49

Hejsan!     Long time no written, but now I'm back!!! XD Haha, jag tänkte väl att det var dags att skriva lite igen nu när jag loggade in och såg att jag visst har lite besökare även när jag inte skriver.. Trodde jag aldrig.. =') Bäst att ja...

Presentation

Omröstning

vilken färg kan du jämföra dig med?
 röd
 orange
 gul
 grön
 blå
 indigo
 violett
 turkos
 svart
 vit
 grå
 alla

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards